Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud
Faxe Kalk A/S er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
Som regel tages maskinføreren med på råd, når der skal købes stort og dyrt maskineri, og ofte vælges mellem flere alternativer. I Faxe havde maskinfører Søren Jakobsen det hele under kontrol til sin snak med key account manager Poul Erik Nielsen hos Scantruck A/S, da Faxe Kalk havde behov for en ny gummihjulslæsser. Han vidste præcis, hvilken maskine, han gerne ville køre i, og han vidste alt, hvad der var værd at vide om den.
“Det er altid godt at være velinformeret”, konstaterer Søren Jakobsen, som blandt andet havde støvsuget internettet for al information om Komatsu WA485-11.
Men selv om man véd det hele og mere til, kan der godt komme overraskelser.
Mere end forventet
“Maskinen klarer faktisk mere, end vi forventede på forhånd. Det gælder specielt mængden af materiale i skovlen i forhold til læsserens størrelse. Jeg kan se, at maskinen i løbet af en måned kommer til at håndtere i omegnen af 20.000 tons”, fortæller Faxe Kalks brudchef, Hans Jørgen Hansen.
“Tidligere kørte jeg en lidt mindre Komatsu WA475-10 i omkring fem år. Men vi havde behov for at læsse lastbilerne højere oppe. Nu har jeg en maskine med længere arm, og læssehøjden er øget med 25-30 centimeter. Forskellen på de to maskiner er markant. Den nye WA485-11 har en skovl, der er en kubikmeter større, end på den lidt mindre WA475, og det giver halvanden til to tons mere pr. skovlfuld. Den kan løfte 12-13 tons, og tidligere brugte jeg fem skovlfulde til at læsse en lastbil. Nu nøjes jeg med tre”, siger maskinfører Søren Jakobsen.
Nu med fuldt udsyn
Han er ikke af de højeste. Søren Jakobsen er 1,67 meter høj, og det kan godt give udfordringer i en kabine, ikke mindst med udsynet.
“I min tidligere maskine sad rattet ud for instrumenterne, og det kunne godt være et problem at få fuldt udsyn. Det har jeg nu, hvor jeg slet ikke har et rat at tage hensyn til, men styrer maskinen med joysticks. Samtidig er displayet for det integrerede vejesystem indbygget i instrumentbrættet”, fortæller Søren Jakobsen.
I forhold til den tidligere version af 30 tons gummihjulslæsseren, har WA485-11 en nyudviklet dieselmotor med 362 hk - 270 kW - i motorrummet. Motoren har fået større effekt og drejningsmoment ved lavere omdrejninger. De lavere omdrejninger smitter positivt af på brændstofregnskabet. Tillige kan maskinen med den nye motor køre hele 16.000 timer, uden behov for at skifte partikelfilter.
Hårdt miljø
“Vi arbejder i et ekstremt hårdt miljø med maskinerne, og uanset hvilken skovlstørrelse, vi kører med, skal vi altid bryde materialerne. Derfor er det en klar fordel, at vi har fået langt mere power med den større motor”, siger brudchef Hans Jørgen Hansen.
Kalkbruddet ved Faxe er også kendt som Danmarks største menneskeskabte hul i jorden. Faxe Kalk A/S producerer kalk og kalkprodukter. Faxe Kalk er i dag ejet af Lhoist.



