Det er svært at spå om fremtiden, også i maskinbranchen, men Dennis Faurby, markedschef hos Scantruck vover alligevel, da Bygge- & Anlægsavisen spørger til hvad der vil ske på de tunge maskiner i 2024.
Infrastrukturen for opladning er hjerter es, hvis der skal køre flere eldrevne tunge maskiner på byggepladserne, mener markedschefen:
- Det er den største udfordring. Bygherrer og entreprenører skal tænke ind at bygge en infrastruktur for el-opladning på byggepladsen. I dag har vi slet ikke infrastrukturen til at det store maskiner kan lade op.
Infrastrukturen på byggepladserne skal igennem samme udvikling, som man set for biler, men det er en udvikling, der vil tage sin tid.
- Det er hele tankegangen, som skal vendes. Nogen skal derfor beslutte sig for at være first mover. Kommer der et lovkrav om flere eldrevne tunge maskiner, vil bygherre være nødt til at opbygge den kapacitet på byggepladsen, siger Dennis Faurby og tilføjer:
- Det kunne måske lige gå an, at jeg kom ud med en enkelt eller to eldrevne stor entreprenørmaskine, men hvis der pludselig skal køre syv store maskiner rundt på en byggeplads, så giver den en udfordring.
- Eldrevne maskiner går man mest efter i byområderne, hvor der tænkes på støj og forurening. På større anlægsprojekter udenfor byerne, varer det længere før man kommer over på el, for her er ingen generet af støj.
2024 tegner godt for maskinleverandøren og Scantruck oplever god efterspørgsel på større maskiner til de større projekter:
- Der er vækst i anlægsarbejdet og både infrastrukturprojekter og klimasikring kræver tunge maskiner.
Størrelse er en udfordring
Selvom infrastrukturen til opladning af de store maskiner ikke er klar, så er maskinproducenterne allerede langt fremme, oplever Dennis Faurby. Men man mangler at kunne håndtere de store batterier, som entreprenørmaskinerne kræver. Her er man ikke helt med endnu, fortæller markedschefen, men peger på at det bobler med innovation på maskinfabrikkerne:
- Franske Manitou har et pilotprojekt, hvor de konverterer gamle maskiner til el. Man udvikler simpelthen et batteri kit til de ældre maskiner, så man kan tage dieselmotoren ud og ikke behøver at kassere maskinen og alt teknikken i den.
Andre muligheder med eldrevne maskiner
I 2024 lancerer Scantruck et nyt produkt, der tænker eldrevne maskiner ind på en anden måde i byggeriet.
- Vi lancerer en ny rotationslæsser af Manitou MRT 2660 med en løftehøjde på 26 meter og løftekapacitet på 6 ton. Den eldrevne erstatter samme maskine på diesel og er god til renoveringsprojekter og andre opgaver. Den står på byggepladsen og løfter for eksempel gipsplader op til tømrerne i lejlighederne.
- Den blev testet af nedriver P.Olesen på et renoveringsprojekt hos Mærsk på Esplanaden i København, hvor den blev brugt til at tage bygningsmaterialer ned med. Her giver elmaskinen virkelig mening, for her står den i et telt.
- Da den står på fire støtteben, sætter man bare en ledning i, og så kan den lade imens den kører. Det er også muligt at flytte den rundt på byggepladsen. Samme princip gælder for bomlifte på el, for eksempel fra Manitou 16, 18 og 20 meter.
- Vi testede rotationslæsseren sidste år med to kunder, som var godt tilfredse og kunne se mulighederne i en eldrevne maskine.
Artiklen er skrevet af Malene K. Holm, Bygge- & Anlægsavisen