Sommerferien er i fuld gang for mange med sand, strand og vand i Spanien, Grækenland, Tyrkiet eller en anden destination. Stadig flere med ”all inclusive” uden ubehagelige overraskelser til ugunst for feriekontoen.
Nogle vælger Skive eller Ringsted på mere hjemlige breddegrader som destinationen, men stadig med ”all inclusive”. Nemlig når gummihjulslæsseren, gravemaskinen eller en anden entreprenørmaskine skal under kærlig og kyndig behandling på værksted.
”Vi bruger samme princip som rejsebranchen. All inclusive gælder også på værkstedet, hvor vi har det hele med i overslaget til kunden, inden vi går i gang med at skrue. Det forebygger dårlige oplevelser med dit og dat, der kommer på fakturaen som tillæg af den ene eller anden art. Miljøtillæg, hjælpematerialer, testudstyr og andet er med i timeprisen. Hvis vi undervejs registrerer fejl og skavanker, kontakter vi kunden, inden vi begynder at reparere”, forklarer teknisk chef Eskild Jensen hos Scantruck.
Sammen med værkførerne Robin Jensen og Poul Erik Nielsen er det ham, der ofte har den direkte kontakt med entreprenørerne og andre maskinejere, når en maskine skal ”indlægges”.
Med i processen
”Vi fornemmer klart, at det er vigtigt for kunderne at blive inddraget i processen tidligt og være med hele vejen. Det forebygger overraskelser, fordi der måske ikke er lavet klare aftaler om, hvad der skal laves ved maskinen. Det hjælper vores ”all inclusive”-system i høj grad også til. Ingen bryder sig jo om at betale for noget, man ikke har bestilt – hverken på ferien eller på værkstedet”, siger Robin Jensen.
”Ofte er der tale om forsikringsskader, og vi véd, at det medfører mange komplikationer, når en maskine rammes af nedbrud. Derfor har vi lavet et system, hvor vi tager over helt ude fra skadestedet. Kunden skal bare selv anmelde skaden til sit forsikringsskab. Derefter tager vi os af resten med overslag til forsikringsselskabet, kontakten med taksatoren, transport af maskinen til værkstedet og naturligvis reparationen”, fortæller Eskild Jensen.
”Vi har et tæt og bredt samarbejde med alle forsikringsselskaberne, og det får tingene til at lykkes. Det er altid vigtigt for maskinejeren, at der er mulighed for at lave en aftale om en erstatningsmaskine, mens han venter på at få sin egen maskine nyrepareret tilbage. Derfor er det vigtigt for vores mekanikere at holde down-tiden så lav som muligt, så omkostningerne til erstatningsmaskinen også bliver så lave som muligt”, siger værkfører Poul Erik Nielsen.
Mærke-specialister
På de to Scantruck-værksteder og i de tekniske afdelinger i Skive og Ringsted er et halvt hundrede medarbejdere i sving.
”Vi har specialister på alle de maskinmærker, som Scantruck importerer. Foruden at reparere på maskinerne på værkstederne, har vi fire tekniske rådgivere, der yder support til kunder og folkene i serviceafdelingen, som blandt andet tæller 45 udekørende montører”, fortæller teknisk chef Eskild Jensen.
Ganske mange både mekanikere og montører er i øvrigt gamle i gårde hos Scantruck. Firmaet giver uddannelse af nye høj prioritet, og i øjeblikket har Scantruck seks lærlinge.
”Mange tidligere lærlinge er i dag montører og mekanikere af egen avl. Heldigvis har vi aldrig problemer med at rekruttere nye. Scantruck har et godt ry som uddannelsessted, og vi har haft lærlinge både fra Esbjerg, Herning, Tjæreborg, Nibe og Ørum på Djursland. De to fa Esbjerg og Ørum har lejet lejlighed i Skive under uddannelsen, mens de andre tager turen til Skive eller Ringsted hver dag”, siger Eskild Jensen.