Sædvanligvis tales der japansk, når konstruktørerne hos Komatsu barsler med nye maskiner. Da arbejdet gik i gang med at konstruere en helt ny minigraver i to tons-klassen, foregik det på europæisk manér. Hele maskinen skulle nemlig fødes som europæer og den nye kabine dermed leve op til europæiske kroppe og ønsker.
”Den nye PC20R-5 ligner allerede et hit. Det kan jeg se på ordresedlerne. Og meget tyder på, at en del entreprenører vil vælge den frem for den en anelse mindre PC16R-3, hvor det ikke er pinedød nødvendigt med en meget kompakt gravemaskine. PC20R-5 vejer kun en anelse mere end lillebroren, men den større kabine og forlængede bagende gør, at den rager mere ud over båndene og dermed får mere kontravægt”, fortæller produktchef Michael Bom Skytte hos Scantruck A/S.
”Maskinen vejer 2040 kg, mens PC16’eren vejer 1920 kg. De blot 120 ekstra kg betyder imidlertid, at den nye minigraver løfter 200 kg mere på langs og 100 kg ekstra ud over siden. Samtidig er der fornyelser på en række andre områder. Blandt andet kan maskinføreren justere olieflow inde i kabinen, og gravearmen på PC20R-5 er bygget anderledes op med cylinderen placeret bag på bommen. Det giver ekstra beskyttelse mod beskadigelse af cylinderen”, siger Michael Bom Skytte.
Bred dør
Den større kabine sikrer maskinføreren mere plads både i længden og bredden, og selv døråbningen er gjort bredere end på tidligere tilsvarende maskiner i to tons-klassen. Også adgangen til service er optimeret.
Motoren i PC20R-5 er en Komatsu Stage V, som matcher de nyeste miljøkrav til emission.
”Det er jo en kendt sag, at der kan være lange ventetider på at få sig en ny entreprenørmaskine. Det er heldigvis ikke tilfældet for den nye Komatsu-minigraver, hvor vi faktisk allerede har fået maskiner klar til levering”, siger produktchef Michael Bom Skytte hos Scantruck.