”Der er slet ingen tvivl om, at det giver en miljømæssig stjerne, at vi kommer med en hybrid-maskine. Samtidig bliver entreprenører naturligvis også mere og mere opmærksomme på økonomien. Diesel koster også penge”.
Entreprenør Morten Balle i Hinnerup ved Aarhus blev indehaver af Danmarks første Komatsu hybridgravemaskine med et -2 efter modelbetegnelsen HB215LC. Han snuppede det første eksemplar, som den danske importør Scantruck A/S modtog fra fabrikken.
”Jeg har intet kendskab til maskinen, men jeg har prøvet hybridgraveren i første generation. Derfor er jeg slet ikke betænkelig ved den nye generation af HB215. Komatsus hybrid-gravemaskiner kører lige som tilsvarende konventionelle gravemaskiner. Man mærker i virkeligheden ikke, at man bruger hybriden i praktisk brug. Kun lyden er anderledes”, forklarer Morten Balle.
Hybrid godt i bymiljøet
Den hybride andengeneration på 23 tons får sin ilddåb på det nye kæmpebyggeri Frederiks Plads på den gamle DSB-grund bag Bruuns Galleri i det centrale Aarhus. Her arbejder entreprenør Morten Balle for NCC, og han fortæller at den store kunde har taget varmt imod, at han graver hybridt inde i bymiljøet.
”Maskinen skal køre på byggeriet i Aarhus det første års tid. Tidligere har vi udført mange egne entrepriser, men nu handler det mere om udlejning af pakker med maskiner og mandskab til konkrete opgaver. Samtidig udfører vi naturligvis også mindre entrepriser med jord, beton, kloak og belægning for private bygherrer”, fortæller Morten Balle.
Masser af udstyr
Hinnerup-entreprenøren var selv omkring Skive for at sikre, at distriktschef Kim Møller hos Scantruck havde fået alle ønsker med på listen. Morten Balle har fået sin nye maskine levereret med stort set alt tænkeligt udstyr.
”Morten Balle får HB215LC-2’eren med centralsmøring, 3D-maskinstyring, ergonomisk gravehåndtag, Komatsu luftsæde og helt nyt Indexator R6-rototilt. Så der er ikke noget at sige til, at gravemester Thomas Nymark, der skal være fast mand på maskinen, har glædet sig”, siger Kim Møller.
Morten Balle har været selvstændig entreprenør i 12 år. Virksomheden startede helt efter bogen: En gammel kassevogn, en trailer og en trillebør. Siden er firmaet vokset stille og roligt og beskæftiger i dag 12 medarbejdere.
Hybrid-succes
Hybrid-teknologien har i øvrigt allerede manifesteret sig som en solid succes for Komatsu. På Bauma tidligere på året havde maskingiganten verdenspremiere på HB365LC, som er en storebror til HB215LC-maskinerne.
Komatsu har erstattet den hydrauliske krøjemotor med en elektrisk krøjemotor. Hver gang, der krøjes, opsamles energi, som dels bruges ved krøjningen og tillige også anvendes som assistance ved motoracceleration. Hybrid-teknologien har ikke uventet vist sig at smitte positivt af på brændstofregnskabet, og dermed er den også til fordel for miljøet.