Der er god mening i at lave store solcelleanlæg i Danmark. Der er mere end dobbelt så god mening i at gøre det i Portugal, hvor antallet af soltimer er mere end dobbelt så stort som i Danmark.
Derfor har firmaet Energi-Innovation med base i Vejen udstrakt sit operationsområde til også at omfatte fire steder i Portugal. Alle fire i omegnen af hovedstaden Lissabon. Her opsætter den danske virksomhed ikke færre end 650.000 solceller med en samlet kapacitet på 185 MW.
”De 650.000 solceller fylder 600 hektar”, fortæller manden bag Energi-Innovation, administrerende direktør Poul Svendsen.
I forvejen har Energi-Innovation en solcellepark med 450.000 paneler på dansk jord ved Vandel øst for Billund.
Fra USA til Danmark til Portugal
Poul Svendsen har valgt amerikansk assistance fra Danmark til at håndtere de mange solpaneler i Portugal. Han har købt fem Mustang-minilæssere hos den danske importør Scantruck A/S og flyttet maskinerne fra Danmark til Portugal.
”Panelerne skal jo transporteres ind i området, når vi bygger solcelleparkerne. Den største fare for en solcelle er stød. Derfor er det vigtigt, at kørslen med maskinerne kan ske helt jævnt. Det kan vi med skridstyrede Mustang-minilæssere på bælter, som er nemme at komme rundt med, og som ikke trykker voldsomt på jorden”, siger Poul Svendsen.
Klar til mere sol
Mustang-læsserne under den portugisiske sol er modellen 1650RT. Sådan en vejer selv 3700 kg og har kapacitet til at løfte rundt på godt en tons. Yanmar har leveret maskinkraften til de amerikanske læssere, og der er 70 hk i motorrummet.
Det danske sol-firma har i øvrigt planer om flere solpaneler også under dansk sol. Om kort tid begynder Energi-Innovation at bygge et nyt projekt i Midtjylland, og til foråret går selskabet i gang med en udvidelse af det i forvejen store anlæg ved Vandel.
Poul Svendsens fem minilæssere er i øvrigt blandt de sidste, som Scantruck har leveret med navnet Mustang og i farven gul. Det er maskin-giganten Manitou, der ejer den amerikanske Mustang-fabrik, og for at der ikke skal være for mange mærker og farver, har Mustang nu skiftet navn til Manitou og farve til den kendte Manitou-røde. Det ændrer dog ikke på maskinerne. De er de samme som hidtil og produceres fortsat på fabrikken i USA.