Der bliver creme de la creme for maskinfolket, når Scantruck i januar byder indenfor i hovedkvarteret i Skive til ScanMek 2025. Den ubestridte hovedrolle til firmaets egen maskinmesse bliver besat af en helt nyudviklet Komatsu-gummihjulslæsser, som key account manager Poul Erik Nielsen ikke tøver med at give absolut stjernerang.
”Vi får mulighed for at præsentere den nye Komatsu WA485-11 på ScanMek, og den lidt mindre WA475-11 er på vej. Den står faktisk og venter i kulissen på også at komme til Danmark. Begge maskiner er udstyret med en fuldstændig ny Komatsu-dieselmotor med højt drejningsmoment ved lave omdrejninger, og som kan køre op til 16.000 timer på samme partikelfilter”, forklarer Poul Erik Nielsen.
“Når Komatsu siger ny maskine, så mener de en ny maskine. Komatsu er gået radikalt til værks med nyt design, ny motor, ny gearkasse. I hele udviklingsfasen har der været et mål om at være i top blandt læssemaskiner i klassen 25 til 30 tons”, fastslår han.
Ny teknologi
Helt nyudviklet motor giver større motoreffekt og drejningsmoment giver ved lavere omdrejninger, hvilket sikrer maksimal brændstofeffektivitet og lavere motoremission. Kombineret med den nyeste teknologi og Ultra-Low Ash-motorolie er det ikke længere nødvendigt at skifte partikelfilter før ved 16.000 timer.
For begge de to nye læssere gælder, at de har Komatsus nye HMT-teknologi, som er en gearkasse med hydraulisk mekanisk transmission, der øger både ydeevne og energieffektivitet. Det sikrer højeste brændstofeffektivitet og ultralave CO2-emissioner pr. ton.
K-HMT er en forkortelse af Komatsu Hydraulic Mechanical Transmission.
Komatsus egne beregninger viser, at 29 tons maskinen WA485-11 leverer op til hele 29 procent bedre brændstoføkonomi, end sin forgænger. Den anden læssernyhed fra Komatsu, WA475-11, præsterer en forøgelse i brændstofeffektiviteten på op til 14 procent.
”WA485-11 er hele to tons tungere end sin forgænger, og det medvirker til øget løftekraft og produktivitet. Maskinen har fået en betydelig opgradering af nyttelast og skovlkapacitet og har løftehøjde også til store sættevogne. ”, siger key account manager Poul Erik Nielsen.
Fokus på maskinføreren
Konstruktørerne hos Komatsu har ikke alene rumsteret og skabt nyt i motorrummet. I kabinen kan maskinføreren glæde sig over forbedret komfort med nye ergonomiske manøvrehåndtag, fuldt digitalt instrumentbræt og ny joystick-styring uden rat. Overtryk i kabinen forhindrer støv og andre partikler i at trænge ind i førerhuset. Og til at sikre nem ind- og udstigning, er begge de nye maskiner udstyret med baghængt dør, vinklede trin og store håndtag. Det indvendige støjniveau er nede på blot 70 dB.
Til at lette den daglige vedligeholdelse og service kan maskinføreren blandt andet nyde godt af funktioner som elektrisk vipbar motorhjelm, som sikrer nemmere og bedre adgang til motorrummet.
Key account manager Poul Erik Nielsen glæder sig naturligvis til, at Scantruck kan give danmarkspremiere til Komatsu WA485-11 ved ScanMek fredag den 17. januar. Og dermed tage ordrer på den nye maskine. For WA475-11 trækker det lidt længere ud. Her forventer Poul Erik Nielsen at se de første maskiner i Scantruck-hovedkvarteret i Skive i løbet af sommeren.
Sammenligning Komatsu WA480-6EO kontra Komatsu WA485-11
Læs mere om Komatsu WA485-11 og WA475-11 her