Frihøjde på 30 cm sikrer stor alsidighed i alle typer terræn for den nye MC18
Den terrængående gaffeltruck er tilbage for fuld styrke. Det har franske Manitou som førende på verdensplan inden for terrængående materialehåndtering sørget for med en helt ny kompakt MC18-gaffeltruck.
”Maskinen er fuldstændig redesignet med bedre udsyn, bedre adgangsforhold, fleksibelt motorvalg, bedre sikkerhed og lavere vedligeholdelsesomkostninger. Samtidig har den en frihøjde på hele 30 cm. Det er den største frihøjde på markedet for kompakte truck”, fortæller produktchef Per Lindenborg hos den danske Manitou-forhandler, Scantruck A/S.
Den imponerende frihøjde sikrer gaffeltrucken stor alsidighed i alle typer terræn og gør det nemmere at forcere forhindringer. Ved at optimere motorkomponenterne, er det lykkedes konstruktørerne at bevare højden på gulvet i kabinen, som dermed er tilgængeligt uden trin. Det betyder, at maskinføreren ubesværet kan træde ind og ud af kabinen i begge sider.
Totalt er MC18-gaffeltrucken 1450 mm bred, og højden holder sig under to meter i Buggy-versionen. Maskinen løfter op til 1,8 tons og har en maksimal løftehøjde på 5,50 meter.
Panorama-sikkerhedstag
Et panoramatag i lamineret glas uden metalstruktur sikrer optimalt udsyn fra førersædet. Glastaget består af to lag hærdet glas, som er adskilt af en plastfilm. Det gør taget stærkt nok til at opfylde de såkaldte FOPS-krav, som sikrer, at maskinføreren beskyttes mod nedfaldende genstande. Samtidig virker taget støjdæmpende, således at støjniveauet i kabinen er på blot 79 dB.
”Sammen med vores tekniske afdeling har vi designet en ultrakompakt gaffeltruck, der gør det nemt for landmænd at køre på markvejene. Maskinen passer perfekt til gartnere, planteskoler og andre, der undertiden arbejder i vanskeligt terræn. Og dens ejerskabsomkostninger er blandt de laveste på markedet for terrængående gaffeltruck”, fastslår Patrick Laridan, der er franskmændenes chef for marketing og produktudvikling.
To eller fire hjul
Hos Scantruck ser Per Lindenborg frem til, at de første eksemplarer ruller ind i Danmark.
”På MC18-4 kan man skifte fra fire- til to-hjulstræk, uanset om maskinen kører eller holder stille. Med firehjulstræk har maskinen bedre manøvredygtighed og trækkraft. Ved tohjulstræk kan trucken køre op til 25 km/t og opnå større produktivitetsforbedringer. Dermed reduceres brændstofforbruget med hele 12,5 procent”, forklarer produktchef Per Lindenborg hos Scantruck.