To umage fartøjer har fundet sammen i et forbilledligt samarbejde på Aarhus Havn, som sikrer, at Danmarks første vandflyver i fast rute overhovedet kan komme i luften. Før OY-NSA de Havilland Twin Otter DHC 6 går i luften på dagens første tur mod København, er den søgående og luftbårne maskine blevet trukket rundt ved næsen af sin makker, Manitou MT625 H.
”Vi kan ikke klare os uden Manitou’en. Den er den, der sørger for at bugsere flyveren, så vi sikkert og stabilt får den fra hangaren til havnebassinet. Og retur efter dagens sidste flyvning”, fortæller Jeppe Stabell. Han er pilot. Ikke på luftfartøjet, men på trækdyret på land. I luften er det ofte en af folkene bag Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, der håndterer styregrejerne.
Fra by til by
Jeppe Stabell er også teknisk chef hos selskabet Nordic Seaplanes, som bringer især folk i forretningsærinder frem og tilbage mellem Danmarks to største byer. Basen er Østhavnen i Aarhus. Herfra letter YO-NSA fire gange daglig og sætter kursen mod hovedstaden med landing på bølgen den blå ved Nordre Toldbod, blot 100 meter fra Den lille Havfrue.
40 minutter efter ankomst til København, går turen den modsatte vej. Hen over sommeren reduceres til tre daglige flyvninger hver vej.
Sådan er det gået helt efter bogen og fartplanen, fra Nordic Seaplanes gik i luften første gang den 25. maj. Danmarks hurtigste transport mellem de største byer og med en flyvetid på blot 50 minutter. Efterfølgende uden behov for lang taxitur til og fra lufthavnene i Tirstrup og Kastrup. Men det er en afgørende forudsætning for stor succes i luften, at den mindste af alle Manitou-teleskoplæssere trækker læsset både morgen og aften.
Enkel maskine
”Vores hangar og flydebro ligger ved Østhavnen i Aarhus. Her skal vandflyveren ud af hangaren hver morgen, og om aftenen skal vi have den ind igen. Det klarer vi med teleskoplæsseren, som simpelthen trækker flyveren til og fra havnebassinet ved hjælp af en trækstang. Flyveren er et amfibieluftfartøj, og foruden pontonerne, har den optrækkeligt understel”, forklarer Jeppe Stabell.
”Jeg har selv kørt med andre mærker teleskoplæssere tidligere. En stor styrke ved Manitou MT625’eren er, at den er særdeles enkel uden en hel masse hokus-pokus. Med luftfart er der ikke plads til indviklede ting med risiko for skader. Manitou’ens vario-gearkasse sikrer en rolig igangsætning, og maskinen spiller i det hele taget perfekt sammen med sin flyvende makker. Årsagen til, at vi ikke bruger en traktor til bugseringen er, at teleskoplæsseren jo også har stor fleksibilitet i løftemulighederne”, siger Jeppe Stabell.
Nordic Seaplanes er i øvrigt kommet – ja…. flyvende fra start. Selskabet havde forventet underskud det første år, men allerede nu er der balance i driftsregnskabet.