Nye og mere støjsvage kabiner med mere plads, yderligere optimering af sikkerheden, Eco-stop som standard og ikke mindst helt nye motorer fra en ny producent i maskinrummet. Teknikere, konstruktører og designere hos verdens førende teleskoplæsserproducent, Manitou, har ikke holdt sig tilbage. Dermed melder fabrikken klar til noget, der ligner en helt ny tidsalder for landbrugsteleskoplæssere, når to nye modeller sættes på græs. MLT841-145 PS+ og MLT1041-145 PS+ i en helt ny NewAG XL-serie ventes at ramme det danske marked til juni.
”Det er godt fire år siden, Manitou lancerede NewAG-serien, som virkelig brød med fortiden på en række afgørende områder. Nu følger så yderligere udvikling i den nye NewAG XL-serie, hvor det i første omgang handler om to af topsællerterne inden for landbrugsteleskoplæssere”, fortæller markedschef Dennis Faurby hos den danske Manitou-importør og -forhandler, Scantruck A/S.
Fra Deere til Yanmar
”Den nyhed, der nok vil opleves mest markant for de fleste, er skiftet fra John Deere til Yanmar-motorer. Naturligvis i nyeste Stage V-version, som fuldt lever op til de nyeste krav til emission. I min optik er der tale om et rigtig godt skift. Yanmar er helt i front med produktion af de ypperste motorer, og dermed byder begge de to nye maskiner ind hos landmænd, der har behov for power og kraft”, siger Dennis Faurby.
Den firecylindrede 4,5 liter store Yanmar-motor, der anvendes i begge nye teleskoplæssere, yder 141 hk. Motoren har et drejningsmoment på 602 Nm ved 1500 omdrejninger i minuttet, og det betegner en forøgelse på ikke mindre end 12 procent i forhold til forgængeren.
”Det ekstra drejningsmoment øger maskinens formåen både på acceleration og på trækkraft såvel i jævnt som i kuperet terræn. Også løftekapaciteten er øget på MLT 841 og MLT 1041, nemlig til over 4,1 tons. Maskinernes løftehøjder er henholdsvis 7,60 og 9,65 meter.
Besparelse på brændstof
Foruden at yde mere, gør den nye Yanmar-motor det samtidig mere sparsommeligt. I forhold til forgængerne, MLT 840 og MLT 1040, præsterer de to nye læssere en reduktion i brændstofforbruget på omkring 11 procent, oplyser Manitou.
Eco-stop er standard på begge modeller. Det betyder, at autostop-funktionen selv slukker motoren, hvis maskinføreren forlader kabinen. Det mindsker naturligvis tomgangstiden, og dermed er der solid økonomi i Eco-stop. Konstruktørerne har taget højde for, at en teleskoplæsser er en maskine med en vis frekvens på ind- og udstigningerne, og derfor kan sluk-funktionen indstilles fra 1 til 30 minutter, alt efter hvad der er mest praktisk for føreren.
”Netop ind- og udstigning er forbedret yderligere. Manitou lancerede easy-step på de første NewAG-maskiner med en bue på kabinen, som giver direkte adgang til trinet. Nu har fabrikken forsynet de nye NewAG XL-maskiner med lys under døren. Det tændes automatisk, når døren åbnes. I øvrigt er hele kabinen gjort større og har fået en stor opgradering med mange fine detaljer. Blandt andet et bedre sæde og bedre indstillingsmuligheder for armlæn, som er med til at sikre maskinføreren mere plads og bedre ergonomi. Samtidig er støjniveauet nede på 69 dB”, siger Dennis Faurby.
Færre ratbevægelser
Manitou er tillige klar til også at tilbyde sit eget, patenterede Comfort Steering System som en option, det er muligt at tilvælge på de to læssemaskiner. Det reducerer antallet af bevægelser af rattet med ikke mindre end 40 procent.
En maskinfører foretager op til 3000 drejninger af rattet i løbet af en arbejdsdag, når der for alvor er gang i læsningen. Comfort Steering System giver føreren mulighed for at ændre maskinens retning med kun et enkelt drej på rattet i stedet for fire. Ved at reducerer antallet af ratbevægelser med 40 procent, reduceres belastningen af maskinføreren også.
Som standard er begge nye teleskoplæssere født med to kameraer – et bagud og et på højre side. Manitou giver tillige mulighed for at forsyne maskinerne med et ekstra kamera på læssebommen, så det er nemt for maskinføreren at kigge ned i vognen eller containeren, der læsses.
Læs mere om de nye modeller her