Murerfirmaet JOP i Kvistgård i Nordsjælland er klar til at blive først i Danmark til at køre fuldelektrisk med en Manitou-teleskoplæsser. Nemlig den nyeste version af den populære klassiker MT625 – men med den afgørende tilføjelse til modelbetegnelsen ”e” for el.
JOP dækker over den lidt længere firmatitel Murermester J. Ole Pedersen A/S, som blev grundlagt af murermester Jørgen Ole Pedersen i 1964. I dag er sønnerne Henrik Dahl Pedersen og Christian Dahl Pedersen ved roret i virksomheden med omkring 150 medarbejdere. Og det passer dem fint, at JOP er firstmover på en ny maskine, der i den grad belaster miljøet mindre.
”Nogen skal jo være den første, og vi kan se, hvordan vindene blæser i vores branche. Derfor har vi stort fokus på, hvordan vi laver murerarbejdet, og vi tager gerne større tiltag til at nedbringe miljøbelastningen”.
”Vi kender i forvejen både Scantruck og Manitou ganske udmærket og har stor tillid til både firmaet og maskinerne. Derfor bestilte vi med det samme, da vi fik at vide, at Manitou nu snart kunne levere den første el-teleskoplæsser”, fortæller Henrik Dahl Pedersen, som bestilte maskinen hos salgskonsulent Michael Lehnshøj hos Scantruck A/S.
Første Manitou i 1996
Den nye el-maskine kommer til at rulle ind i en større Manitou-familie i Kvistgård. Murerfirmaet købte sin første Manitou-gaffeltruck i 1996. Siden blev det teleskoplæssere, som JOP i øjeblikket har 12 af i forskellige størrelser og tillige en stor Manitou-bomlift.
Blandt teleskoplæsserne er flere eksemplarer af dieselversionen MT625. Henrik Dahl Pedersen kan se frem til den nye el-maskine med forvisning om, at den kan nøjagtig det samme som sin fossile bror.
”Maskinen på el-drift kommer med samme kapacitet som den dieseldrevne. Den er bygget over samme ramme, har samme kabine, samme mål og vægt og løfter også 2500 kg. Derimod er den uden støj og røg. El-drift sikrer en stort set lydløs maskine, som overhovedet ikke udleder CO2”, fortæller markedschef Dennis Faurby hos den danske Manitou-forhandler, Scantruck A/S.
Hurtig opladning
”MT625e er udstyret med et 100 Volt lithium-batteri, som kan lades med et 9 kW kraftstik, hvis det skal gå hurtigt. Så tager en opladning 2 timer og 10 minutter. Alternativt sætter man batteriet til at lade natten over med almindeligt stik til 220 Volt. Så tager det 8 timer at sikre en hel dags kørsel”, siger markedschefen.
”Vi arbejder meget i København, hvor der stilles store krav om, at maskinerne støjer og forurener mindst muligt. Ved nogle udbud er det simpelthen et krav, at der bruges el-maskiner, når det er muligt. Derfor satser vi på en stadig mere elektrisk fremtid. Så skal vi bare huske at lade op, men det er vi nu allerede gode til, da vi i forvejen kører med elektriske stenvogne til transport af murstenene”, siger Henrik Dahl Pedersen.
Foruden mindre støj og nul dieselos, kan JOP-chefen også se frem til lavere driftsomkostninger med den nye el-teleskoplæsser.
Billig i drift
”Dels sparer vi naturligvis forbruget af dieselolie og også besværet med at skulle have dieseltanke med ud på byggepladserne. Dels er der slet ikke samme daglige vedligeholdelse af en el-motor. Og der er langtfra samme slid som på en dieselmotor”, forklarer Henrik Dahl Pedersen.
Det bekræfter Manitous egne målinger, som fortæller, at der er ikke mindre end 56 procent lavere driftsomkostninger ved den nye MT625e i forhold til den hidtil kendte standard-maskine. Samtidig får el-maskinen væsentligt færre timer på timetælleren end diesel-modellen, fordi begrebet tomgang stort bliver ikke eksisterende. Det reducerer antallet af timer med mellem 20 og 30 procent.
Når den elektriske teleskoplæsser kommer til Kvistgård til august, fortsætter den direkte til Carlsberg-bryggeriet, hvor JOP har et par store sager med skalmuring.
Læs mere om Manitou MT625e her