Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor store entreprenørmaskiner, man kan sende ud og arbejde elektrisk. Det manifesterer Komatsu på verdens største entreprenørmesse, Bauma i München, som ligger lige om hjørnet. Fra mandag den 24. til søndag den 30. oktober går det løs på Münchens enorme messeområde. Ved den seneste messe i 2019 tog godt 630.000 gæster fra 217 lande turen til den sydtyske metropol for at opleve det gigantiske maskinshow.
Stor messe – store maskiner. Komatsu møder med den største fra 2019-udstillingen, men nu i tidens ånd som elektrisk maskine. Gravemaskinen PC4000E-11 får tilføjet Electric, og alt omkring er stort. Maskinen selv vejer 400 tons. Skovlen snupper 22 kubikmeter i ét hug. Og motoren yder 1400 kW – 1875 hestekræfter. PC4000E-11 er bygget til minedrift og kommer ikke til at erstatte minigravere på danske byggepladser.
Maskinen kan køre via et tilsluttet kabel. På Bauma vil det dog være nødvendigt at tilslutte en generator, da der på messestanden ikke findes den nødvendige kraftigt krævende strømforsyning.
Hos den danske Komatsu-importør, Scantruck, ser produktchef Kasper Vissing naturligvis frem til gensynet med den kolossale gravemaskine, nu i elektrisk version. Men der bliver i høj grad også andet spændende at opleve på Komatsu-standen. Her bliver i øvrigt fokus på, at Komatsu er en europæisk producent og tilmed langt den største. Omkring 95 procent af de Komatsu-maskiner, der sælges i Europa, er også produceret i Europa.
Ude og inde
”Der bliver to Komatsu-stande, både inde og ude. Udendørs vil der blandt andet være demo-shows hele Bauma-ugen. Der vil blive vist flere elektriske maskiner, nogle som prototyper og nogle, som er nået steppet videre i udviklingen, og som snart glider ind i maskinprogrammet”, fortæller Kasper Vissing.
”Mest spændende må være en gravemaskine i 23 tons-klassen, en minigraver på 3,5 tons samt en mindre læssemaskine, som alle er elektriske. Derudover vises den nye PW138 kompakte hjulgraver, som er helt ny og afløser PW118. Der vil også være en prototype af den nyudviklede PW188 hjulgraver. En anden helt ny model er en cirka 100 tons tung gravemaskine, der kommer til at udfylde hullet mellem PC700 og PC1250”, forklarer produktchefen.
Blandt Komatsu-nyhederne bliver også en industriudgave af WA475, som med anden kinematik bliver særdeles velegnet til andre typer opgaver, end traditionelle læssejobs.
Allerede i Danmark
”Den stadig nye minigraver PC20R-5, som netop nu hitter på det danske marked, kommer også med på Bauma, hvor der også bliver lejlighed til at møde den nye skid steer-maskine SK715 og tillige en masse af de kendte modeller, som allerede er på markedet”, siger produktchef Kasper Vissing.
Komatsu får tre hovedtemaer på Bauma. Dels elektrificeringen, som altså kommer til at fylde godt, og dels digitalisering og produktudvikling.
”Digitaliseringen deles i to. Dels Smart Construction med digitalisering af hele byggepladsen og med præsentation af virkelige projekter i stedet for kun visionen, som blev vist for tre år siden. Og dels digitaliseringen af selve maskinerne ved telematik-systemet Komtrax med de data, det genererer”, forklarer Kasper Vissing.
Manitou lader op
Også Scantrucks andet helt store maskinmærke, franske Manitou, rykker ind på Bauma 2022 med mange maskiner og spændende nyheder. Igen med fokus på batteridrift, hvor fabrikken er på nippet til at lade den populære MT625 køre ud i virkeligheden med strøm i motorrummet.
”Den eldrevne MT625 blev præsenteret som projekt-maskine på Bauma i 2019. Nu er den en serieproduceret model, der er klar til demo her i 2022. I 2023 kan vi levere den lydsvage og emissionsfri maskine i Danmark”, fortæller Scantruck-salgschef Claus Bjerregaard.
Men også en række af Manitous andre modeller lader op til at lade sig se med ren batteridrift. Blandt dem også materiel i den store ende.
”Rotationsteleskoplæsseren MRT2660 med en løftehøjde på 26 meter og kapacitet til at løfte seks tons præsenteres på Bauma som ren batterimaskine. Og hos bomliftene får den elektriske udgave af 200 ATJ nu følgeskab af to lidt mindre maskiner i sortimentet, nemlig 160ATJ og 180ATJ, som begge kører på batteri til Bauma”, siger Claus Bjerregaard.
Alle tre er terrængående bomlifte, som også findes i Manitou-programmet i mere klassiske udgaver med dieselmotorer.
På hjemmebesøg
Produktchef Lasse Weber forbereder sig på at sende kunder bort fra Sennebogen-standen på Bauma. Den 70 år gamle producent af blandt andet teleskopkraner, bæltekraner, havne-mobilkraner og heavy duty cycle-kraner bor nemlig kun godt en times kørsel fra München, og så er vurderingen, at man lige så godt kan invitere gæsterne hjem.
”Sennebogen indsætter shuttlebusser fra messen til fabrikken, hvor interesserede så kan komme på fabriksbesøg. Og blandt andet få lejlighed til at møde den nye 80 tons teleskopkran 683E-R, som ikke kommer med til München. Hvis man vil med hjem til Sennebogen, skal man lige tage fat i en Scantruck-medarbejder og tilmelde sig på forhånd”, siger Lasse Weber.
Det er ellers ikke fordi, Sennebogen ikke har noget at vise frem på selve messen. Fabrikken kommer med flere maskiner end tidligere og på en større stand. Blandt andet bliver der verdenspremiere på den fuldelektriske 50 tons teleskopbæltekran 653E-R Electro Battery. Også den blot et halvt år gamle 100 tons teleskopkran gør sin entré på messestanden.
Radiostyret edderkop
Lasse Weber har også de bæltedrevne bomlifte samt jernbanelifte fra italienske Platform Basket under sine vinger. Scantruck har forhandlingen af liftene i både Danmark og Sverige, og italienerne skuffer ikke, når der skal serveres nyheder på Bauma.
”Bortset fra liftene til jernbanebrug, er alle Platform Basket-lifte med edderkop-ben. På Bauma glæder jeg mig til at se en opdateret version af den allerede kendte model Spider 13.80, som nu kommer med radiostyret fjernbetjening som standard. Dermed er der automatisk nivellering med støttebenene op og ned”, siger Lasse Weber.
Platform Baskets model 15.75 kommer i en ny version 15.70. Den er lettere end forgængeren og har kapacitet til 230 kg i kurven. Arbejdshøjden er 14,5 meter. Fabrikken har også sendt teknikerne rundt model 18.90 for en opdatering, så liften nu har 230 kg kapacitet mod tidligere 200 kg. Maskinens køremotorer har hidtil været hydrauliske, men bliver nu elektriske.
Også italienernes helt store 43 meters bæltelift 43T får øget kapaciteten, så den fremover kan have 400 kg med op i højden mod tidligere 330 kg.
Irsk kæberasler
Også Morten Gren Pedersen har interesser i det tunge maskinsegment. Han er produktchef for de irske McCloskey-maskiner, som omfatter et bredt sortiment af knuseanlæg, tromlesorterere, mobilsigter, neddelere, transportører og vaskesystemer til råstofbranchen. På Bauma er han frem til, at irerne lancerer en ny J4 kæbeknuser, som på sigt forventes at afløse den nuværende J45.
En af de væsentlige forskelle på den hidtidige og den nye maskine er, at McCloskey skifter til at bruge egne kæber i knuseren. Med en vægt på 49 tons rangerer den i den øverste ende af McCloskeys knuser-hierarki.
Tillige venter Morten Gren Pedersen at se fabrikkens første disc-sorterer, EDS-7000. En 23 tons tung sorterer, der fungerer efter samme principper som en stjernesigte.