En stabil maskinfører, der sætter en ære i at passe på sin maskine, og en maskine, der problemfrit tygger 14.000 timer i sig. Et rigtig godt mix, mener direktør og indehaver Martin Henriksen hos Danmarks førende knuser-firma, MIS Recycling. Derfor var der heller ikke så meget at diskutere, da det trak op til, at den velprøvede Komatsu PC290LC-10 nærmede sig syv år og altså 14.000 timer med John Sørensen i kabinen.
”John er en dygtig maskinfører, der har været hos MIS i mange år. Og han er Komatsu-mand og passer og plejer sine maskiner. Så det var helt naturligt, at -10’eren bare skulle efterfølges af en ny -11 af nøjagtig samme type. Der er ingen grund til at skifte mærke, når der aldrig har været problemer med den gamle maskine”, forklarer Martin Henriksen.
Også en anden parameter kommer i betragtning, når der skiftes maskiner hos MIS Recycling. Nemlig begrebet TCO, som efterhånden er solidt forankret i bevidstheden hos de fleste maskinejere. Total Cost of Ownership udtrykker de samlede omkostninger i den tid, man ejer maskinen, og er naturligvis som oftest mere interessante end selve købsprisen.
Næste skift efter 12.000 timer
Hos MIS har Martin Henriksen og hans direktørkollega, Henrik Hvid, også kigget på TCO. Konklusionen er, at de nok trods alt har ladet Komatsu PC290-10 køre en anelse for længe.
”Vi kan se, at vi næste gang skal skifte maskinen efter cirka 12.000 timer. Det vil være mere rentabelt for os at have en gravemaskine i fem år, fordi den jo altså lever et hårdt liv hos MIS. Den nøjes ikke med at flytte jord med en skovl, men arbejder med saks og hammer hver dag. Det slider naturligvis på en maskine”, siger Martin Henriksen.
Hos Komatsu-importøren, Scantruck A/S, har produktchef Kasper Vissing fuld forståelse for Martin Henriksen og Henrik Hvids vurdering.
Kig nøje på omkostningerne
”Det er jo netop den seriøse måde at købe maskiner på. TCO kan i princippet først ses, efter at man har solgt maskinen igen. Indtil da baserer alt sig kun på vurderinger. Som leverandør af et kvalitetsprodukt kan vi kun bifalde, at man kigger nøje på de omkostninger, man har haft i maskinens levetid. Herunder også brændstofforbruget”, siger Kasper Vissing.
Noget tyder på, at MIS Recycling også kan se frem til en gevinst netop på brændstoffet ved den nye PC290LC-11.
”Det er langt fra det samme at køre med saks eller hydraulikhammer, som at køre med skovl. Jeg regner med, at den nye model kører endnu bedre med AdBlue. Brændstofmæssigt ser den ud til at bruge lidt mindre end den gamle maskine, men den skal jo også have noget diesel at gøre med, når den arbejder med hydraulik hele tiden”, forklarer maskinfører John Sørensen.
Sidder bedst i en Komatsu
”Det er rigtigt, at jeg helst skal have en Komatsu at sidde i. Jeg har kørt Komatsu-gravemaskine i omkring 10 år, og jeg har også kørt Komatsu-gummihjulslæsser hos MIS”, siger den erfarne maskinfører.
Der er i øvrigt masser af sund fornuft i, at MIS Recycling vælger Komatsu, når maskinføreren ønsker Komatsu.
”Vi véd konkret, at de maskiner, som føreren selv er med til at vælge, de simpelthen kører bedre. Mange maskinførere har lange arbejdsdage, så det er meget vigtigt med komfort og funktionalitet. Ingen véd naturligvis bedre end maskinføreren selv, hvordan han opnår den optimale arbejdsdag”, siger produktchef Kasper Vissing hos Scantruck.
MIS Recycling i Fjenneslev mellem Sorø og Ringsted rundede i 2018 de første 20 år. Dem har virksomheden brugt effektivt til at manifestere sig som landets største knuseentreprenør. Hen ad vejen er knusning og sortering af beton, tegl og asfalt til genbrug suppleret med en gren for neddeling, kompostering og sortering også af grønt affald.