Når en bil ankommer til en autoophugger, er det ikke ensbetydende med, at den ender som en sammenpresset bunke jern. Selv om en bil er dømt totalskadet af et forsikringsselskab, kan der fortsat være ubeskadigede dele på den, som er penge værd. Eksempelvis aksler, gearkasse, bremsedele og meget andet.
Derfor tager de hos Hammershøj Autoophug imod de dagligt ankomne biler med stor omsorg. Det sker med deres nye Manitou M50-4 truck, købt hos den danske importør og forhandler Scantruck A/S, som sammen med firmaets eksisterende Manitou truck skriver endnu et kapitel i den mangeårige fortælling om samarbejdet mellem Hammershøj og Manitou.
- De første Manitou truck, vi fik, var tilbage i midt 80'erne. Det er ikke fordi, vi har et særligt forhold kun til Manitou. Der er bare nogle egenskaber, som vi kræver af vores truck, og det er kun Manitou, der kan levere dem, siger Søren Damsgaard, direktør i Hammershøj Autoophug.
Truck passer til landskabet
Hvert år modtager Hammershøj Autoophug, beliggende mellem Randers og Hobro, et sted mellem 2.500 og 3.000 biler. Firmaet køber primært bilerne fra danske forsikringsselskaber.
Et stort udbud forudsætter en stor lagerplads, og det har Hammershøj Autoophug med sine cirka fire hektar. Stort set alt er åbent landskab, og det havde afgørende betydning for genvalget af Manitou.
- Hos nogle autoophuggere er firmaet bygget på en industrigrund, hvor underlaget er plant og fast. Det har vi ikke herude i Hammershøj. Vi har brug for en terrængående truck med firehjulstræk, som kan manøvrere stabilt på et ujævnt underlag, og det kan trucks fra Manitou. Vi har prøvet andre truck, men de havde for små hjul og kun træk på to hjul, og det betød, at den ene halvdel af året kom vi ikke rundt på pladsen, forklarer Søren Damsgaard.
Solidt grej
Han er fjerde generation i Hammershøj Autoophug, der i år kan fejre 100 års jubilæum. Men selv en 100-årig følger med udviklingen. Der arbejdes løbende på at udvikle og modernisere virksomheden til aktuelle og fremtidige behov, og det indebærer blandt andet et stort udvalg, hurtig ekspedition og tydeligt overblik.
For at lykkes med de mål kræver det hurtig og effektiv håndtering af de mange biler og reservedele, og her spiller Manitou M50-4 - og de to ældre Manitou M40 truck - en vigtig rolle.
- Vores truck bliver startet rigtig mange gange hver dag og når sjældent at blive rigtig driftsvarme. Tit og ofte er det fem minutters kørsel ind og ud med en lille bil. Andre gange med en stor varevogn, hvor trucken skal arbejde med max. løft. Så står den stille igen. Det giver et voldsomt hårdt slid, og det kræver noget solidt grej, siger Søren Damsgaard.
M50-4 med god balance
At firmaet med den nye truck er gået en vægtklasse op fra fire til fem tons er heller ingen tilfældighed.
- Nutidens biler og varevogne er også blevet tungere med tiden, og det kan den nye Manitou M50-4 klare. Vi har købt den med ekstra lange gafler på, så den netop kan håndtere bilerne og de store varevogne. Det ser pænt ud, når den nye truck kommer kørende med et tungt køretøj på gaflerne. Når vi har solgt biler til eksport, er jeg ikke så nervøs, når de læsser dem med den nye truck. Før kunne den gamle fire tons truck godt stå og vippe på balancepunktet med en bil på gaflerne. Der skulle man ikke altid sidde og kigge med, siger Søren Damsgaard.
Siden leveringen har den nye Manitou M50-4 truck kørt cirka 100 timer pr. måned.