Komatsus hybridteknik på gravemaskinerne HB215LC og HB365LC har scoret adskillige stjerner hos entreprenører med jordarbejde. Men systemet med indfangning og regenerering af energi, når maskinen krøjer, scorer mindst lige så højt, når det er nedbrydningsarbejde, der står på ordresedlen.
Det har entreprenørfirmaet Nytoft Entreprise i Sinding nord for Herning konstateret. Virksomhedens nye Komatsu HB215LC-2 er sat på opgaven med at bryde omkring 2000 kvadratmeter gamle landbrugsbygninger ned uden for Snejbjerg ved Herning. Ved roret i kabinen sidder Martin Nytoft, der er søn af firmaets grundlægger og direktør, Kristian Nytoft. Og Martin Nytoft erkender, at det er en nedbrydningsopgave, der i sjælden grad kan få det til at køre rundt for ham.
Krøjer konstant
”Under nedbrydning krøjer jeg jo konstant, og det går altså ekstremt hurtigt. Og det er helt klart, at der sker noget med genbrug af energi, når overdelen drejer på undervognen. Komatsu’en bruger stort set samme mængde diesel som den maskine, den har afløst. Men det var altså en otte tons midi-graver, hvor Komatsu HB215LC-2 er en 23 tons maskine. Så vi har fået voldsomt mere power med uændret dieselforbrug”, konstaterer Martin Nytoft.
Det er mange gamle kostalde, der står for fald på ejendommen uden for Herning, og opgaven tager cirka tre uger for Martin Nytoft og Komatsu’en.
”Jeg vælter det hele og banker efterfølgende store dele i stykker med oliehammer. Når bygningerne er væk, er planen, at vi skal lægge en halv meter muld på hele arealet til etablering af en frugtplantage. Det kommer hybridmaskinen også til at klare sin del af”, fortæller Martin Nytoft.
Ny blokvogn
Sammen med hybridmaskinen, sørgede distriktschef Mads E. Nielsen hos Komatsu-importøren Scantruck også for at få både Rototilt R6, fuld GPS, en Pladdet-sortérgrab samt tre graveskovle og en risteskovl med i leverancen til Nytoft Entreprise.
Foruden den nye Komatsu HB215LC-2, har Sinding-entreprenøren også en 1,4 tons Komatsu minigraver på maskinlisten. Den er i øvrigt netop blevet tilføjet en ny blokvogn, som blandt andet skal sørge for transport af hybrid-Komatsu’en rundt til opgaver. Dem forsøger firmaet så vidt muligt at holde inden for en radius af et halvt hundrede kilometer fra Sinding. Men det hænder, at mandskab og materiel rykker længere væk, hvis gode kunder har projekter på Sjælland.
Kristian Nytoft etablerede Nytoft Entreprise i 2006. Kort efter kom sønnen Martin Nytoft hjem og tog del i opgaverne. Han er uddannet maskinfører og er tillige kloakmester. Også datteren Winni Nytoft har en central position i firmaet. Hun er kontoransvarlig og tager sig af administrative opgaver.