17-09-2015

Knudsgaard A/S gik på indkøb hos Scantruck og skiftede hele flåden

Direktør og indehaver Lars Knudsgaard er ikke til lappeløsninger. Når maskineriet når en vis alder, skal der skiftes. Og så er det bedre at bestille en ordentlig byge af nye maskiner, end at henfalde til drypvis regn. Så da Lars Knudsgaard kiggede på flåden af entreprenørmaskiner hos Byggefirmaet Knudsgaard A/S i Højslev ved Skive, besluttede han at skifte samtlige.

- Vi har nu været udmærket tilfredse med både maskiner og service, så vi har egentlig bare byttet til nyt. 13 nye maskiner for 13 gamle. Hovedsagelig af præcis samme type, men altså bare nye, fortæller Lars Knudsgaard.

Det blev distriktschef Hugo Sterring hos Scantruck A/S, der fik gang i kuglepen og ordrebog. I alt ni nye Manitou-teleskoplæssere, to Atlas Weihausen-minilæssere og to Komatsu-gravemaskiner.

 

Fornuftig ordrebog

- Generelt kører vore maskiner 5-600 timer om året, og de ældste af vore gamle maskiner var fra 1999, mens de yngste var købt i 2008. Vi har en fornuftig ordrebog i 2016 og har taget hul på 2017, og vi skal naturligvis have noget ordentligt grej at køre med, forklarer Lars Knudsgaard.

- Vi har ganske mange store projekter, og en del af dem løber over tre-fire år. I Kolt og Beder syd for Aarhus skal vi bygge 96 rækkehuse til i alt 125 millioner kroner. Vi har andre store byggerier i Silkeborg og Viborg, og vi får en opgave til 40 millioner i Løgstør, fortæller Lars Knudsgaard.

 

Der handles lokalt

Mens den midtjyske byggevirksomhed gerne opererer indenfor en radius op til omkring 100 kilometer fra Højslev, så foretrækker Lars Knudsgaard selv at handle lokalt.

- Det var ret nærliggende at gå til Scantruck i Skive. Vi har faktisk aldrig handlet andre steder, bortset fra nogle enkelte maskiner, som vi har købt på auktioner. Vi handler også lokalt, når det gælder biler. Sidste år skiftede vi 10 Ford Transit ud hos GR Biler i Skive. I år tager vi de resterende 20. Det bliver også i Skive, hvor bilforhandler Dahl Pedersen forsyner os med henholdsvis Renault Trafic og Renault Master, siger Lars Knudsgaard.

 

Kender omkostningerne

Oven i de 13 nye maskiner, kunne Hugo Sterring hos Scantruck også notere serviceaftaler for maskinerne på ordresedlen til Byggefirmaet Knudsgaard.

- Det er en vigtig parameter i forhold til hele aftalen, at vi også har serviceaftaler på alt. Det betyder, at vi kender vores budget og omkostninger for de næste tre år, siger Lars Knudsgard.

Byggefirmaets fuldstændig fornyede maskinliste omfatter nu syv Manitou MT 1840 og to MT 1440, som er de to største construction-teleskoplæssere i Manitou-programmet. Tillige to Atlas Weyhausen AR 35 Super gummihjulslæssere, en Komatsu PC22MR-3 minigraver og en Komatsu PC55MR-3, som med 5350 kg er størst i Komatsus minigraver-serie.   

Det var en solid portion maskiner, direktør og indehaver Lars Knudsgaard (til venstre) kunne modtage af distriktschef Hugo Sterring hos Scantruck A/S. 13 styk, som i det store hele erstatter nøjagtig tilsvarende maskiner med nogle år på bagen.

 

(Foto: Gert Laursen) 


  Tilbage